تبلیغات
علم پزشکی - اخبار عمومی سلامت

اخبار عمومی سلامت

افزایش دور کمر آقایان بیش از ۱۰۲ سانتی‌متر و در خانم ها بیشتر از ۸۹ سانتی‌متر منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های عروق قلب می‌شود (سندرم متابولیک) و به هرحال از لحاظ زیبایی هم یکی از دغدغه‌های افراد محسوب می‌شود.

پس برای رهایی از آن لطفاً به نکات زیر توجه بفرمایید:
۱- چربی شکم، چربی ذخیره‌ای بدن است، بنابراین مقاوم ترین چربی در برابر رژیم لاغری و ورزش می باشد. برای درک بهتر این موضوع به این مثال دقت فرمایید:
اگر شخصی مبتلا به سرطان را در مراحل آخر زندگی او دیده باشید، می بینید که تمام چربی های بدن او از بین رفته است، ولی چربی شکم او همچنان وجود دارد.
پس باید خیلی پشتکار داشته باشید و با تلاش زیاد منتظر نتیجه بمانید.
۲ـ تنها راه درمان چربی شکم، رژیم غذایی اصولی و ورزش است. فقط و فقط با این دو روش است که چربی ازبین می‌رود، پس روش های دیگر فقط به این دو کمک می‌کنند.
۳ـ ماساژ موضعی چربی های شکم، اگر همراه با رژیم و تحرک اصولی باشد، منجر به کاهش بیشتر چربی در این منطقه می‌شود.
۴ـ به غیر از چربی شکمی، یکی از بزرگ ترین مشکلات این منطقه که منجر به اختلال در زیبایی می‌شود، از دست رفتن قوام عضلات شکم است که منجر به جلو آمدگی شدید شکم، حتی با کوچک ترین نفخ گوارشی می‌شود. علت شل شدن عضلات این است که فعالیت های روزمره هیچ کدام عضلات شکم را در گیر نمی کنند، به خصوص در خانم ها معمولا عضلات شل تر هستند و در جریان حاملگی و زایمان این عضلات دچار کشیدگی و حتی بریدگی(در سزارین) می شوند، بنابراین قوام این عضلات شدیدا کاهش می یابد.
پس اگر به دنبال خوش فرم شدن شکم هستید، حتماً با ورزش هایی که بر روی عضلات شکم تمرکز دارند، عضلات شکم را تقویت کنید، ولی باید بدانید ورزش مخصوص شکم به تنهایی و بدون رعایت رژیم غذایی و ورزش هوازی(مثلا پیاده روی) ممکن است روی چربی شکم اثری نداشته باشد.
اگر همراه با رژیم غذایی و ورزش هوازی عضلات شکم را تقویت نکنید، ممکن است اصلا از ظاهر شکم رضایت نداشته باشید، چون به هر حال عضله ی شل و بدون قوام، به سمت جلو می آید یا پایین می افتد و ظاهر شکم را زشت می نماید.

مصرف قهوه باعث دفع کلسیم از بدن و پوکی استخوان می شود  .
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تغییر ذائقه در مصرف نوشیدنی ها به صورت جایگزین شدن قهوه بجای چای، به دفع کلسیم از بدن و پوکی استخوان منجر می شود.   

دکتر “سعید حسینی” روز سه شنبه در حاشیه برگزاری سمینار پوکی استخوان در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به افزایش مصرف قهوه در بین مردم گفت: بهتر است به جای قهوه ، از چای کمرنگ استفاده شود که نقش حفاظتی بیشتری از استخوان ها دارد.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: علاوه بر قهوه ، سایر نوشیدنی های گاز دار که همراه با فست فودها به مصرف می رسد باعث دفع کلسیم از بدن می شود که در نتیجه باعث پوکی استخوان خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به مصرف بالای نمک در سفره های ایرانی گفت: بیشتر افراد بر حسب عادت قبل از چشیدن غذا شروع به افزودن نمک می کنند که برای حل این مشکل بهترین راهکار حذف نمکدان از سر سفره ها و میزهای غذاخوری است تا علاوه بر ممانعت از پوکی استخوان از افزایش فشار خون نیز پیشگیری کرد.
حسینی با اشاره به رواج مصرف مکمل های مختلف در بین مردم گفت: چنانچه فردی دو یا سه مکمل هم زمان مصرف می کند، بهتر این مکمل ها به طور همزمان مصرف نشود ضمن اینکه ویتامین های مورد نیاز بدن بهتر است از طریق مواد غذایی دریافت شود.
وی با اشاره به کمبود ویتامین دی در ۸۰ درصد مردم ایران گفت: برای رفع این مشکل و پیشگیری از پوکی استخوان باید تمام مواد غذایی و از جمله شیر با ویتامین دی غنی سازی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نه تنها شیر بلکه بیشتر آب میوه ها و مواد غذایی با ویتامین دی غنی می شود. علاوه بر این در همین کشورها چون ممکن است برخی افراد ، عدم تحمل شیر را داشته باشند غنی سازی مواد با کلسیم نیز صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه تراکم استخوانی در هر فردی تا قبل از ۳۰ سالگی انجام می شود و بعد از ۳۰ سالگی باید حمایت از استخوان ها صورت گیرد گفت: مصرف میوه ها و سبزیجات کمک می کند تا توده استخوانی بدن حفظ شود.
حسینی افزود: افرادی که گیاه خوار مطلق هستند و هیچ منبع غذایی حیوانی ندارند بیشتر از سایر افراد در معرض پوکی استخوان قرار دارند.
وی با اشاره به نقش مصرف شیر و لبنیات در پیشگیری از پوکی استخوان گفت: مصرف روزانه سه لیوان شیر می تواند کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند و در عین حال به منظور پیشگیری از چاقی باید از شیرهای کم چرب استفاده شود.
متخصص تغذیه اضافه کرد: تصور اینکه شیرهای پرچرب کلسیم بیشتری دارد تصور اشتباهی است و بهتر است از همان شیرهای کم چرب استفاده شود.
سمینار پوکی استخوان با همت مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران روز سه شنبه در بیمارستان شریعتی برگزار شد.

آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های ویروسی ازجمله آنفلوانزا تاثیری ندارند
دبیر انجمن متخصصان عفونی استان اصفهان با تاکید برخودداری از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها، گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها همچون پنی سیلین بر روی ویروس آنفلوانزا از جمله آنفلوانزاهای فصلی و A تأثیری ندارد و مصرف غیر ضروری آنها بدن بیماران به ویژه کودکان را نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می کند.

دکتر محمدرضا ناظر در گفت‌وگو با  ایسنا، با بیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها، احتمال تشدید بیماری و طولانی شدن مراحل درمان رابه همراه دارد، از بیماران خواست برای تسریع در درمان خود به پزشک مراجعه و از اصرار به پزشکان برای تجویز داروی آنتی بیوتیک خودداری کنند.

وی افزود: هر فردی باید درصورت ابتلا به موارد مشکوک به آنفلوانزا همچون تب، گلودرد، عطسه، سرفه و ناراحتی های تنفسی در بیشتراز دو روز، به پزشک ودرصورت دسترسی آسان به متخصص عفونی مراجعه کند.

دبیر انجمن متخصصان عفونی استان اصفهان در خاتمه همچنین گفت: با توجه به فصل سرما و شیوع بیماری آنفلوانزای فصلی و نوع A ، درمانگاه‌های تخصصی عفونی در اصفهان آماده پذیرش بیماران مشکوک به علایم این بیماری‌هاست.

۱۳۸۸

مهمترین علت شیوع کمردرد نشستن بیش از ۱۵ دقیقه است

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت:‌ مهمترین علت شیوع کمردرد در کشور نشستن‌ طولانی بیش از ۱۵ دقیقه بدون استراحت و حرکت است.
اسماعیل ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه بیشترین کمردردها را کارمندان جامعه و آنهایی که مجبور به نشستن طولانی‌مدت و بدون تحرک هستند مبتلا می‌شوند اظهار داشت: میزان شیوع کمردرد در بین این افراد حتی از کسانی که کارهای سنگین می‌کنند بیشتر است؛ لذا در صورت نشستن بیش از ۱۵ دقیقه تغییر بیولوژیکی در ستون فقرات ایجاد می‌شود که قابل جبران نیست.
وی در باره پیشگیری از کمردرد با علت نشستن طولانی روی صندلی گفت: افراد حتماً باید قبل از ۱۵ دقیقه از صندلی بلند شده و حرکتی داشته باشند و سپس به کار خود ادامه دهند و علاوه بر آن ارگونومی نشستن، صندلی و میز کار خود را نیز باید تغییر دهند.
ابراهیمی درباره تفاوت‌های نشستن روی زمین و صندلی خاطرنشان کرد: در هنگام نشستن روی زمین گودی کمر کاملاً از بین می‌رود و فشار به دیسک زیاد شده و شانس پارگی دیسک زیادتر می‌شود. بنابراین اگر کسی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی زمین بنشیند به مراتب خطرناک‌تر از نشستن روی صندلی است.
این دکترای فیزیوتراپی افزود: در صورت نشستن روی صندلی گودی کمر حفظ شده و شانس صدمات و فشار روی دیسک را کمتر می‌کند ضمن اینکه فشار روی زانوها نیز کاهش می‌یابد.

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 25 آذر 1388    | توسط: عرفان رحمانی    |    | نظرات()
=================================================================== ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^